Trop (12-16 år)
Socialt
- Jeg leder patruljen når jeg har styrker i forhold til opgaven
- Jeg tør tage lederskab i forsamlinger
- Jeg er med til at tage fælles ansvar
- Jeg lytter til andre
- Jeg har brug for feedback og giver også til andre
- Jeg deltager i demokratiske beslutninger
Følelsesmæssigt
- Jeg genkender andres følelser og gør mit for at skabe plads for dem
- Jeg giver mig selv rum for følelsesmæssig udforskning
- Jeg har brug for tid og plads til at bearbejde mine følelser
- Jeg hører om, og forsøger mig med, strategier til at løfte mig selv ud af en stemning
- Jeg har brug for at andre anerkender mine følelser
- Jeg bruger voksne, som ikke er mine forældre, til at tale følelser med
Fysisk
- Jeg udfordrer mine egne fysiske grænser
- Jeg har forståelse for andres fysiske formåen og tager hensyn
- Jeg forholder mig kritisk til mediernes kropsideal
- Jeg genkender og accepterer pubertetssignaler hos mig selv og andre
- Jeg er opmærksom på at motion er vigtig
Intellektuel
- Jeg kan finde mange løsninger på et problem
- Jeg vurderer, med patruljen, fordele og ulemper ved forskellige løsningsforslag
- Jeg tænker og taler om abstrakte begreber
- Jeg skaber uformelle rammer for læring sammen med andre
- Jeg får lyst til at gøre mere , når jeg lykkes, men lader mig ikke slå ud af fejl
Identitetsmæssig
- Jeg skaber sammenhæng mellem Spejderloven og min hverdag
- Jeg har mod til sige min mening, og fortælle om det der har værdi for mig
- Jeg fortæller om mine styrker og svagheder
- Jeg udfordrer mine grænser for at lære mig selv bedre at kende
- Jeg kender forskel på selvtillid og selvværd – også i forhold til mig selv
Åndelig
- Jeg respekterer andres åndelighed og tro og spørger respektfuldt til dem
- Jeg nyder at udforske ”de store spørgsmål”
- Jeg reflekterer over min og andres rolle i verden
- Jeg har mod på at tage ud og indgå i flere spejderfællesskaber
- Jeg ved, at jeg er en del af et verdensomspændende værdifællesskab